tisdag, juli 13

Ytterligare en bra artikel denna gången från djurskyddet till Mats Odell

Djurskyddet Sverige Vad menar Odell med kamphundsraser?
2010-07-12 17:26

Kommunminister Mats Odell (KD) har i pressen uttalat sig om att han vill förbjuda så kallade kamphundar. Djurskyddet Sverige bekymras över hans uttalande och har därför skickat ett öppet brev till honom med ett antal frågor som vi vill ha svar på.

Danmark har nyligen infört rasförbud för 13 hundraser som de anser vara kamphundar. Mats Odell vill nu att Sverige tar efter Danmark när det gäller detta förbud. Men det rasförbud som införts i Danmark omfattar endast ett fåtal så kallade kamphundsraser, övriga raser är vall-, herde-, vakt- eller jakthundar.

Så - vad är Mats Odells definition av begreppet kamphundar och vilka raser är det ministern avser att förbjuda?

Djurskyddet Sverige anser, liksom experter från andra djurskyddsorganisationer, veterinärer, Svenska Kennelklubben och andra som arbetar professionellt med hundar, att det är hundägare och inte hundar av en viss ras som är problemet. Vilka hundar som människor använt för att skrämmas och uppnå status med har varierat genom åren. Under lång tid var det schäfrar som användes, sedan rottweiler och dobermann och just nu är det pittbull/amerikansk staffordshirebullterrier. Ett förbud mot den senare rasen skulle troligen leda till att en annan hundras valdes. Skulle förbudet i det läget utökas till att omfatta alla stora raser som kan användas för att skrämma människor?

Vi ser fram emot svar på våra frågor och ställer gärna upp på konstruktiva samtal kring hur vi skyddar människor från aggressiva hundar och hundar från olämpliga ägare.

Se bifogad fil för att läsa hela brevet.

För mer information kontakta:
Sven Stenson, förbundsordförande, 0708-34 91 27
Åsa Hagelstedt, generalsekreterare, 0707-55 88 05
Källa Mynewsdesk.com

Jag rekomenderar att gå in på länken och läsa Djurskyddets brev till Mats Odell via denna länk, brevet hittar ni i PDF fil längst ner
Brev till Mats Odell från Djurskyddet Sverige

Jag är glad att läsa brevet som kommer från folk som månar om våra djur och som även tar tag i saker och ifrågasätter en sån här person som Mats Odell. I slutet av brevet framgår det tydligt hur det diskuterades på Djurskyddet Sveriges seminarium i Almedalen. Citat kommer här från brevet

Varför låter regeringen inte utreda frågan innan en minister uttalar sig på detta sätt?

Som tidigare nämnts finns inget stöd för ett rasförbud hos någon expertgrupp.Däremot diskuteras hårdare krav på hundägare och uppfödare. Hundkörkort är en möjlighet som diskuteras men där ingen kan svara på hur ett sådant skulle utformas. Detta är en fråga som med fördel skulle kunna utredas, och vi bistår gärna med vår kompetens i en sådan utredning. När frågan debatterades på Djurskyddet Sveriges seminarium i Almedalen var samtliga riksdagspartier, utom Kristdemokraterna, ense om att inte följa Danmark som förbjudit vissa hundraser. Däremot är man inte främmande för att införa ett hundkörkort. Vi ser fram emot svar på våra frågor och ställer gärna upp på konstruktiva samtal kring hur vi skyddar människor från aggressiva hundar och hundar från olämpliga ägare. Men denna typ av utspel från politiker bidrar bara till en hetsjakt på familjehundar, där seriösa ägare och ickeaggressiva hundar drabbas. En minister borde ha mer kunskap och ett bättre omdöme än att bidra till denna populistiska hetsjakt.




Att införskaffa ett hundkörkort ställer jag mig inte främmande till. Sen ska vi ju även tänka på att vi har via SKK komitten KHM (kommitté för hundars mentalitet) som arbetar för fullt på den övergripande samordningen av hur arbetet med hundens mentalitet ska ske inom organisationen. De arbetar just nu med Beteendebeskrivning (BPH). Mer kan du läsa om deras arbete här Kommittén för hundars mentalitet

De behöver även oss hundägare för att komma vidare med sin nya Beteendebeskrivning som är i utformningsfasen. Som hundägare om man inte innehar någon av de hundraserna man testar nu på den nya beskrivningen, så kan man göra det MH vi har nu som verktyg med sin hund.

Som uppfödare kan vi hjälpa till att påverka våra valpköpare med att påpeka hur viktigt det är att få sin hund mentalbeskriven oavsett ras. En bra kontakt med sina valpköpare gör även att man har mera konrtoll, samt oftare få frågor hur de ska hantera problem som kan uppstå. Det är mycket som ligger på både uppfödare och hundägare med hur hundar beter sig. Vi uppfödare ska vara noga i vårat avels arbete och använda friska hundar med en bra mentalitet, vara seriösa och även välja våra köpare noga med omsorg. Som hundägare ska man förstå det ansvaret det är att inneha en hund.



Jag har tidigare skrivit om när jag mött andra hundar när jag är ute med mina. Då skrev jag om den gamla damen med de små hundarna som gör utfall mot mina hundar och damen talar om för mig hur hemska mina hundar är som bara råkar vara stora samt en del även kuperade att de borde inte få finnas. varje gång förundras jag då mina står helt tysta och kollar frågande på de små hundarna varför de är så rabbiata. Det verkar som att det är ok bara för att hunden är liten att den beter sig illa, för mig är det hemskt att små hunds ägare inte tar sitt hund ägande på större allvar och inser att de har hundar som uppvisar ett dåligt beteende. Nu gäller ju detta inte alla små hunds ägare men tyvärr en allt för stor del som jag möter på promenader.

Så liten eller stor hund, oavsett ras har ingen betydelse i mina ögon, alla ska behandlas lika och alla ska ta ansvar för sina hundars beteende. Nu vet jag att det är inte så, det finns dåliga hundägare inom alla raser. Men vi som redan tar vårat ansvar kan försöka förmedla det till andra, vara behjälpliga. Sen om inte hjälpen tas emot kan vi inte göra mycket mera. Men vi har i varje fall försökt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar