onsdag, juli 14

Mats Dagerlind om Kamphundar (Källa newsmill.se)

Klicka här för att läsa artikeln Mats Dagerlind om Kamphundar

Citat från artikeln
Man bör ha respekt för dem som riktar motiverad kritik mot och vill skydda sig själva, sina barn och sina mindre hundar mot större och aggressiva hundar. Detta problem bör särskiljas från en mer generell motvilja eller fobi mot hundar som ibland kommer till uttryck. I debatten om hur dessa intressen ska tillgodoses finns i huvudsak två läger - det ena anser att kamphundar är ett hundproblem och det andra hävdar att det är ett ägarproblem.


Klart man ska ha respekt för motiverad kritik, men de som utfärdar kritiken ska även vara lyhörda mot de man utsätter för kritik kring deras hundar.

Jag skriver nu för 3 gången om de små rabbiata hundarna jag möter på mina promenader med mina stora hundar. Varje gång säger fortfarande den damen att jag ska hålla koll på mina farliga hundar (tror att det är för att de råkar vara importerade och har kuperade öron) fast hon har även gett kommentaren till mina hundar om är födda i Sverige och har öronen kvar, så jag tror bara hon är okunning och rädd.

Damens små hundar gör utfall beter sig som små pest smittade råttor när jag kommer gåendes. Mina hundar tittar inte ens på hennes hundar. Hon har fullt upp med att orka hålla i sina små hundar. Jag går där och jag respekterar henne för att hon är rädd så jag är vänlig att korta kopplena på mina när jag passerar dem.

Vid flera tillfällen har hennes hundar pga att hon inte kan hålla i sina små hundar sprungit fram till mina och morrat, visat tänderna och betet sig väldigt illa. Mina stora så kallade farliga hundar har stått där och ser varje gång lika frågande ut och även viftandes på svansen. Mina hundar har aldrig gjort något, ändå kommenterar hon högt att jag har FARLIGA HUNDAR SOM BORDE FÖRBJUDAS!

Jag är så trött på dessa små hunds ägare som gör på detta sätt. Ännu mer less blir jag när de hela tiden tas i försvar. Små hundar får inte bete sig så, ingen hund ska bete sig så. Hundägar ansvaret ligger hos alla hundägare inte bara hos vissa.

Bara för att nån var så korkad och sa ordet kamphund, så är alla stora hundar det helt plötsligt. Till låt mig små le...en hund kunnig person vet vad jag menar nu. Den som inte förstår bör ta reda på varför jag skriver som jag gör. kanske genom att fråga mig eller någon annan.

Ärligt talat så är det jag som ska vara rädd för damen och hennes små hundar för hon har ingen kontroll alls! Tyvärr så är det allt för ofta det är på det sättet. Nu så vet jag att mina hundar inte bryr sig om hennes små skällande monster så jag är rätt lugn ändå.

Så varför ska jag ha respekt för sånna personer som låter sina små hundar bete sig illa, när de inte har respekt för mig och mina stora hundar som sköter sig?

Ett annat sätt att kringgå ett rasförbud är att avla fram blandraser. Det kan bli svårt och resurskrävande att i varje enskilt fall utreda och fastställa om en hund genetiskt och därmed juridiskt verkligen omfattas av förbudet i det fall hundägaren hävdar motsatsen. Ett rasorienterat förbud innebär att olämpliga hundägarna hela tiden kan ligga steget före lagstiftaren och omvänt att seriösa hundägare med lagliga hundar felaktigt kan drabbas av förbudet.


Äntligen nån som har fattat, underbart skönt. Tack för att nån tar upp det! Som jag skrev i mitt tidigare inlägg...
Mycket av detta problem skulle minska om blandras aveln fick högre krav på sig. Inför även i denna avel regler med HD koll, MH test osv. Inför även ett register där blandras uppfödarna måste kunna uppvisa stamtavler på sina hundar, låt de hundarna med få regnummer och införas i en databas. Låt dessa även betala den registrerings avgift som vi med renrasiga hundar gör till SKK. Då skullle det inte vara lika attraktivt för de som bara avlar hej vilt att göra dessa kombinationer och till slut så skulle denna avel minska då de inte kan tjäna snabba pengar längre.

Jag brinner för mina hundar och för alla hundars välmående. Jag vill inte att Sverige ska bli lika inskränkt som två av våra grannländer och lägga förbud mot vissa raser. Jag tror att med ett förbud kommer smugglingen samt blandras aveln öka enormt. Och säg mig Mats Odell, hur lätt är det att se på en blandras vilka raser den innehåller? Hur ska ni lösa det problemet om det är ett förbud att inne ha vissa hundraser. Ska ni börja DNA testa alla hundar?


Nej jag tror att vi kan börja lösa detta på ett mycket smidigare sätt genom hårdare regler för blandras avel, hundkörkort, krav på MH eller BPH test innan hundarna är 2 år och då med påpekande oavsett vilken ras man innehar, det ska vara rättvist bedömning. Så kan det utvärderas efter en 5 års period.



Vidare ur Mats Dagerlinds artikel citeras..

Något som hellre bör övervägas är dock att ställa högre krav på hundägare och uppfödare. Om det för att få ha hund över en viss storlek och vikt krävs ett lämplighetsintyg, att man är ostraffad, att man genomgår en grundutbildning och att man regelbundet deltar i olika uppföljande aktiviteter, t.ex. lydnadskurser, då sållar man effektivt bort merparten av de oseriösa hundägarna. Om man ålägger uppfödare att kontrollera att köparen uppfyller kraven minskar också tillgången på hundar som oseriösa hundägare kan skaffa sig. Att återinföra hundskatten eller något annat liknande obligatoriskt registreringssystem för större hundar skulle också bidra till en mer ordnad hundhållning.


Storleken på hund tycker jag som hunduppfödare inte är rätt att gå efter. Det finns även små hundar som kan bli farliga. Det vi ska arbeta för här är höga krav på oss uppfödare och att vi ska få mera stöttning och kunna kräva mer av våra köpare. I dags läget så hur ska vi kunna veta vem som köper hund av oss? Jag kan omöjligt kolla upp personens bakgrund, jag kan omöjligt veta om personen tänker behandla hunden på ett dåligt sätt och inte ta sitt hundägar ansvar. Detta är saker vi uppfödare inte kan se i någon spå kula, om det ändå vore så lätt.

Med ett hundkörkort skulle vi i varje fall kunna se när personen tog kortet och hur länge den innehaft kortet, samt kunna kontrollera om personen någon gång missköts sig om det är polisanmält och vad som händelsen var. Vi uppfödare skulle med veta vilka moment och andra viktiga delar denna person har klarat av i och med hundkörkortet.

Jag tycker och vet att vissa raser är inte för alla människor att ha. Vissa vill bara ha en hund i famlijen, då kan jag genast säga att mina är inga sällskapshundar. Det är arbetande hundar som kräver aktivering och stimulans dagligen. Nu har jag turen att ha arbetande hundar som inte familjer/personer vill ha som rena sällskapshundar och bara ta promenader med. Fast å andra sidan anser jag att alla hundar ska ha aktivering av någon form, liten som stor och oavsett ras.

Men trots att jag som uppfödare rekommenderar en massa saker, så är det inget måste för köparen(för har du sålt en hund har du sålt den och du kan egentligen inte kräva att köparen ska göra en massa). Här skulle vi uppfödare behöva hjälp att vi ska få ställa högre krav och måsten på våra köpare.

Jag personligen rekommenderar alla mina köpare att:
* HD koll mellan 18-24 månader
* Utställning minst 3 gånger
* Träna din hund regelbundet i exempelvis agility, vallning, lydnad, spår - för att det är en aktiv ras som behöver arbeta.

Om detta skulle finnas att en uppfödare kan kräva och det inte följs då kunna anmäla det vidare, så skulle det vara ett framsteg. Men verkligheten ser helt annan ut. Så vi uppfödare har det inte alltid lätt, vi kan påpeka saker många gånger till en valpköpare men sen är det upp till köparen om det följs. Det är sanningen i dagsläget.

Jag vill avsluta med att tacka Mats Dagerlind för en bra artikel och att jag håller helt med om att det förtjänar en bättre analys och en diskussion på en bättre nivå där man bara inte häver ur sig en massa okunnighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar