onsdag, juli 14

En artikel från Mats Odell ( Källa newsmill.se)

När jag hittade denna artikel så blev jag först väldigt irriterad hur den är skriven men efter ett tag insåg jag att han har inte greppat det hela på ett korrekt sätt. Jag kan förstå den okunnighet som finns samt att det finns hundägare som är dåliga så vi andra som sköter oss hamnar i dålig dager, denna gång via en hets jakt i en massa artiklar i tidningar. Jag tycker inte det är rätt väg att gå via massmedia, där förstoras allt upp. Jag har följt mina Danska uppfödar kollegor av raser som är på förbudslistan där medans de slitit för att rädda sina hundar.

Klicka här för att läsa artikeln Mats Odell om Kamphundar

För att börja i någon ände med min förklaring vad jag anses missas i dessa skriverier har jag valt att citera små stycken ur artikeln. Men jag vill ändå om man läser här ska ni gå in och läsa Mats Odells artikel i sin helhet, man ska inte bara läsa en sida vad någon tycker.

Kamphundsfrågan engagerar många, både hundägare och andra. Trots att de allra flesta hundarna sköts av duktiga ägare med stark disciplin på sina hundar finns en rädsla bland många boende för att ha djur med framavlade aggressiva egenskaper i sitt närområde. När jag som bostadsminister rest runt i landet har jag mött många människor som känner otrygghet i sin boendemiljö till följd av de aggressiva hundarna. Det är människor som själva har en sällskapshund, och som är oroliga för att deras egna hundar ska bli attackerade av kamphundar. Andra har grannar och bekanta i samma trapphus – ofta med egna barn - som känner rädsla för att lämna sina hem för risken att mötas av kamphundarna i trappuppgången eller på vägen till och från sina hem


Jag kan förstå detta problem till en viss del. Men som jag skrivit tidigare så finns det även hundar från alla raser små som stora som uppvisar sånna beteenden. Men för att börja tackla detta problem så tycker jag att vi först ska se till blandraserna för där ligger en stor del av problematiken. Man korsar raser hej vilt utan att tänka på vad man igentligen gör. Som tidigare dogo argentino uppfödare blir jag mörkrädd när jag ser alla blandras kombinationer med bland annat dogo argentino, rottis samt amstaff. Detta är raser men EJ ska korsa. Men tyvärr är det folk som gör detta. Nu förekommer ju blandras avel med många raser men för att jag ska kunna vidar utveckla mitt tänkande så väljer jag att ha dessa som exempel Dogo Argentino & Rottweiler.

Dogo Argentinon är en hund framvalad för vildsvinsjakt och ursprungs land är Argentina. En hund som ska jaga vildsvin måste vara envis och uthållig, det säger sig självt, hur ska den annars kunna jaga ett sådant stort djur som vildsvin?!

Rottweiler huvuduppgift var att driva och vakta kreaturshjordar och att försvara husbonden och hans egendom. Slaktarna födde upp rottweilern enbart utifrån dess bruksegenskaper och ändamålsenlighet. Härigenom utvecklades med tiden en utmärkt vakt- och boskapshund, som också kunde användas som draghund.

Så tänk er själva nu vad blir det om man korsar dessa två med dessa egenskaper? I mina ögon ingen hund jag vill ha i varje fall. Det blir för mycket hund med krut i. I dag är det väldigt lätt att syssla med blandras avel, vilket i mina ögon är väldigt sorligt. Nu ska jag inte heller sitta och kasta en massa skit mot alla blandras uppfödare heller, för vissa är kunniga men långt ifrån alla.

Allt för många gånger tänker folk inte sig för, de parar sin tik med vilken hane som hellst för tiken är ju så snäll och så vill de ju ha valpar för det är så sött och bra för hunden. För det första för att en hund är snäll gör den inte till en hund man kan använda i avel. För det andra om man nu vill syssla med uppfödning så finns SKK och renrasiga hundar som man kan avla på.

Mycket av detta problem skulle minska om blandras aveln fick högre krav på sig. Inför även i denna avel regler med HD koll, MH test osv. Inför även ett register där blandras uppfödarna måste kunna uppvisa stamtavler på sina hundar, låt de hundarna med få regnummer och införas i en databas. Låt dessa även betala den registrerings avgift som vi med renrasiga hundar gör till SKK. Då skullle det inte vara lika attraktivt för de som bara avlar hej vilt att göra dessa kombinationer och till slut så skulle denna avel minska då de inte kan tjäna snabba pengar längre. Kvar skulle det finnas de mera seriösa som tänker på vad de gör.

Då till en annan annons på blocket på blandras valparna som var billigare för de var bara chippade, kostade mindre för de skulle omedelbart bort och var därför inte vaccinerade! Om man har sådan panik ska man inte syssla med hundar. Vem hamnade dessa valpar hos? Antagligen såldes de till vem som hellst som ringde på annonsen och ville ha en valp.

Jag har nästan slutat med annonser för det ringer alldeles för många som bara vill ha en hund utan att arbeta med den. Detta är del nummer 2, alla hundar oavsett renras/blandras måste stimuleras, alla hundar kräver olika saker. Här har uppfödaren en viktig del att se till att valpen kommer till ett bra hem med aktivitet.

Jag tycker att fler hyresvärdar i flerbostadshus borde införa förbud mot kamphundar som ett villkor i sina hyreskontrakt. Det gäller inte minst i bostadsområdena runt våra större städer. Det finns även ägare med kriminell belastning som har kamphundar just för deras hotfulla egenskaper. Det är en särskild problematik i många utsatta bostadsområden som jag också har besökt. Dessa hundar används i viss fall för att försvåra polisens arbete med att bekämpa brott och upprätthålla lag och ordning. I förlängningen är jag beredd att föreslå ett totalförbud mot vissa hundraser, vilket man alltså gjort i våra närmaste grannländer.


Då är vi inne på lägenhet, visst kan man ha hund i lägenhet och täta bostadsområden oavsett hund, diskrimenering ska inte finnas. Men hundägaransvaret är den del man ska bekämpa. Att sätta in förbud så folk som sköter sig måste börja flytta är inte åt rätt håll heller.

Uppfödarna oavsett renras/blandras har ett ansvar att inte sälja till vem som hellst. Vi uppfödare måste våga säga nej denna hund/ras är inte för dig då den kräver och sen förklara vidare varför vi inte vill sälja till en viss person. Jag har haft folk som velat köpa men som jag varit osäker på kunskapen hos, de har fått besökt mig flera gånger, spenderat tid med hundarna, sett hur jag arbetar och aktiverar dem. Dessa valpköpare har även väntat på sin valp och bevisat att de vill lägga tid på hunden de ska köpa.

Total förbud mot vissa hundraser är aldrig rätt väg, de som missköter sig kommer alltid att hitta nya vägar att ha hundar på. Där emot så är jag inte alls främmande för hundkörkort, hur detta ska vara är en annan fråga som kräver mycket eftertanke.

Det var någon som hade kommenterat vid en artikel som jag delat med mig av kring detta som skrev att vi har ju körkort för bil men ändå kör en del folk berusade. Visst är det så, men blir man stoppad av polisen så får man böter och till sist har man inget körkort kvar. Dock finns det änå folk som kör utan körkort men även de blir förr eller senare stoppade. Samma sak med hundkörkort, skulle det bli då. Men hur mycket hjälper det? Kanske till ganska stor del tror jag, för ju mera man måste ha för att skaffa hund eller föda upp hundar dessto mer minskar oseriösa när det finns krav.

Det rör sig om de vanligaste raserna av kamphundar, som förenklat kan sägas vara hundraser som avlats fram för att förstärka olika hundrasers aggressiva egenskaper. Många av hundarna är självklart inte farliga till vardags, men i den genetiska koden finns egenskaper som gör att dessa hundar i fel läge kan bli aggressiva och allvarligt skada andra djur eller människor.


Men ordet kamphund är människans påhitt och människan som tränar hunden till detta, ingen hund föds till en kamphund. Detta är viktigt att komma ihåg. Men vad ser Mats Odell som en kamphund? Är det vilken renrasig/blandras som hetsas mot andra hundar/människor eller är det vissa renrasiga som näms i hans artikel som om de vanligaste raserna av kamphundar?

Jag blir förvirrad av detta resonemang Mats Odell har. För mig kan vilken hund som hellst tränas till att bli farlig mot andra djur och människor, snälla Mats Odell ta dig mera tid och prata med oss uppfödare och skötsamma hundägare, samt experter i denna fråga. Vi är så enormt många som månar och sköter om våra hundar på ett utmärkt sätt och kan informera dig en massa. Jag förstår med av din artikel att du förstår att det finns dåliga ägare. Men straffa inte då oss skötsamma.

Vi kan inte särskila raser, kan säga att när jag är ute och går med mina hundar är det få människor som vet vad det egentligen är. Sällan hör jag ordet kamphund om mina hundar. Dock på mina två importer som är kuperade så får jag frågan om de är farliga bara för deras öron är kuperade. Jag stannar alltid tar mig tid låter folk få lärdom hur dessa hundar ska vara. Jag bemöts possitivt varje gång av de männsikor som vill lyssna på mig och vill lära sig. Många blir helt förälskade i hundarna och säger men oj de är ju helt underbara. Så några gånger i veckan har jag chansen att utbilda folk som bara läser allt det upptrissade i media, vilket för mig är helt underbart att få ändra en stark fördom att raser är otrevliga till att de är underbara.

Därför är det rimligt att överväga en licens för hundraser med framavlade aggressiva egenskaper. Vi kristdemokrater vill vara politikens gränspoliser och slå vakt om människors rätt till såväl frihet som trygghet. Det innebär inte att allt kan vara tillåtet. Ibland måste politiken sätta en gräns där den enes frihet hotar den andres trygghet. I ett rättssamhälle måste vi acceptera lagar som skyddar enskilda mot våld och hot. Det är en av politikens mest grundläggande uppgifter.


Här tyngs det på att politiken måste sätta en gräns där den enes frihet hotar den andres trygghet och acceptera lagar som skyddar enskilda mot våld och hot. Ja detta kan jag med förstå. Vad jag där emot inte förstår och vill ha en förklaring på är hur man kan påstå att vissa raser är framavlade med agressiva egenskaper. Alla hundar stor som liten kan vara agressiva. Åter igen det går inte att särskilja raser och säga att en är bättre än den andra.

Jag tror att de flesta uppfödarna försöker avla hundar med så bra mentalitet som möjligt som passar in i vårat svenska samhälle. Dock finns det en del som vill ha de här andra hundarna men ska vi då som arbetar med våra hundar, gör våra tester bli drabbade pga en liten mäng människor? Det tycker jag är helt fel. Det som SKK, KHM (Svenska Kennelklubbens kommitté för hundars mentalitet) nu håller på att arbeta fram är ju en Beteende- och personlighetsbeskrivning för hund. Låt det bli en lag om att alla hundar måste gå denna innan 2 års ålder eller det som vi har nu idag som är för våra bruksraser MH samt Korning. Ska inte spela någon roll här om man är uppfödare/hundägare, eller vilken renras/blandras man äger utan alla ska gå BPH eller MH.

För er som kanske inte förstår vad jag skriver om här följer förklaring till vad de olika sakerna är.

Mentalbeskrivning Hund (MH)
Mentalbeskrivning är den testform som används mest för att få en bra bild av hundarnas mentalitet. Svenska Brukshundklubben har idag regler som säger att för att tävla bruksprov efter 18 månaders ålder eller genomföra tjänstehundsutbildning skall MH ha genomförts. Hundar av brukshundras som skall användas i avel måste ha genomfört MH (känd mental status) för att kunna registrera avkomman. Endast Mentalbeskrivning Hund (MH) räknas som "Känd mentalt status". (Källa aktivhund.se)

Ny beteende- och personlighetsbeskrivning för hund
En ny mentalbeskrivning för hundar har sett dagens ljus. Beskrivningen har utarbetats inom ramen för projektet Avel för mentalt sunda hundar och är ett bastest anpassat för alla raser. Beskrivningen ger en objektiv bild av hundarna och kommer att kunna vara en viktig hjälp för uppfödare vid avelsplanering och -utvärdering. Dessutom får hundägaren viktig information om sin hunds typiska sätt att vara. En prototyp av beskrivningen har presenterats för SKK:s kommitté för hundars mentalitet och för centralstyrelsen. Nu väntar ett års arbete där beskrivningen ska kvalitetssäkras och få sin slutgiltiga form.

Mentalbeskrivning Hund (MH) har använts av Svenska Brukshundklubben sedan 1997, i första hand med syftet att nyttjas som underlag i avelsarbetet. Efterfrågan på MH har hela tiden ökat, såväl vad gäller antal hundar som mängden raser. I många av de rasspecifika avelsstrategierna för icke-bruksraser, där man uppgett att man vill verka för god mentalitet, har man skrivit att man vill försöka få till stånd fler genomförda MH inom rasen. Efterfrågan på MH är alltså omfattande och kan snarare förväntas öka än minska. Detta – tillsammans med det faktum att MH är anpassat för brukshundar – har gjort att det finns skäl att utveckla en gemensam beskrivning för alla raser. (Källa SKK, KHM)


Politiker har ett enormt ansvar och där med borde vissa med vara mera pålästa innan de börjar gå ut i media och säga vad de tycker. Jag kan även förstå att man vill ha in röster och detta i stor städerna är säkert en bra taktik för att få det.

I Skåne anmäldes 670 incidenter med aggressiva hundar förra året. Ingen av anmälningarna ledde till ägarförbud enligt den nya lagstiftning som sedan 2008 gäller för ägare till aggressiva hundar, vilket är ett tecken på att lagen är tandlös.


Jag antar att denna siffra är anmälningar som inkommit till polisen eller de som uppsökt sjukhus. Varför lagen om ägar förbud inte påförs kan jag inte heller förstå, det är en lag som är bra och varför inte arbeta på att den följs mera när anmälningar kommer in? Kan inte du Mats Odell se till att vi börjar i den änden nu?

Jag kan tillägga att jag blev för ett tag sedan själv biten av en hund 7 månader gammal av brukshunds ras mendans jag stod helt stilla, även när hunden bet mig i armen. Jag bad ägaren att ta bort hunden med en irriterad röst men kan säga att det gjorde ont. Ägaren tog bort hunden och sekunden senare satt hunden i mitt ben istället. Jag fick åka till sjukhuset fine jag överlever 2 hundbett. Jag ringde ägaren bad ägaren att göra sig av med hunden antingen tillbaka till uppfödaren eller avliva den. Inget av det skedde. Så jag gjorde en anmälan, har det hänt något där, svar nej inte ännu. Det svar jag fick är att eftersom det var första gången hunden bet så ger man en så kallad varning om att hunden ska vara kopplad samt ha munkorg när den vistas ute. Ok....denna ägare har hunden lös på offentliga platser, kanske har inte ägaren någon kunskap om lagen?!

Jag finner detta löjligt i och med att man vill vara hårdare mot vissa raser, när det kan gälla vilken ras som hellst. Samt om vi nu har en bra lag med att man kan lägga ägarförbud/hundförbud, se till att den används först. Se till att lagen följs till 100% först.

Kan ju inte vara svårt att upprätt hålla en lag, vi har en enormt bra djurskydd i sverige, se till att använda den, anställ fler folk, samtidigt skapas det flera arbeten. Jag skulle gladeligen arbeta med det och hålla koll på hundägare som inte tar ansvar för sina hundar.

Med att ta ansvar finns det säkert många fler punkter än de jag tar upp här men dessa är några av de vi hundägare ska göra och vara bra på.

* Om du ska ha din hund lös, se då till att du kan kalla in den på en gång. det är allt för ofta jag möter hundägare som har sina hundar lösa som kommer springande mot mig och mina kopplade som inte kan kalla tillbaka sin hund. Till på köpet när man säger kalla in hunden, får man allt för ofta till svar den är jätte snäll och så ser man hunden som kommer farande är väldigt ilsken. Vi har även en lag i Sverige som talar om när våra hundar kan vara lösa och inte kan vara lösa. Den följs ju då inte heller av en hel del. Vidare så kommer det en löst ilsken springande hund mot kopplade hundar blir det en knepig situation. Den situationen brukar aldrig sluta bra tyvärr.

* Har man en hund som kanske inte går ihop med vilka hundar som hellst så ha den i koppel, det är inte så svårt. Träna istället på en hundklubb med inkallningar tills de sitter säkert. Det finns även rasthundgårdar i ganska många kommuner andvänd dessa. Men tänk även på att om du har en hund som inte älskar alla andra släpp då bara inte in den. har du en hund som kan umgås med alla hundar och ska släppa in i en rastgård, hör med den som redan är där att det är ok. För alla hundar kan inte gilla varann, så enkelt är det, precis som vi människor älskar inte alla varann.

* Om det skulle ske att din hund biter en människa eller en annan hund, ta då ditt ansvar som hundägare. Ring och anmäl dig själv, visa att du tar ditt ansvar. Hjälp den som blivit drabbad. Försök att diskutera kring situationen vad hände, varför hände det. Vissa gånger finns det väldigt enkla förklaringar till varför saker händer.

Exempel om jag kommer med mina hundar kopplade och en lös hund springer fram och biter min ena hund, låt oss säga att den hunden som är lös är en golden retriver som är väldigt vanlig i vårat samhälle. Min hund blir skadad av ett bett som är på halsen och behöver till vetrinär ser jag omgående, mina hundar de två jag har i koppel och försöker förbrilt få undan dem samt den lösa hunden, lyckas min ena bita golden retrivern lite mitt i allt tumult, ska tilläggas att ägaren till den lösa golden är fortfarande långt borta och kan inte hjälpa till utan försöker bara kalla in sin hund. Kan lova att jag som äger en dogo argentino kommer att få skiten för detta trots att mina hundar var kopplad och jag försökte försvara mig samt mina hundar mot en lös hund. Vem är det här som tar sitt ansvar som hundägare?

Jag försöker inte svartmåla en annan ras nu utan beskrev en situation som kunde ha slutat så här. Lyckligtvis var denna ägaren en bra ägare och kunde kalla in sin lösa hund på en gång och var heller inte långt ifrån den. Men situationen kunde lätt ha urartat på detta sättet, vilket jag tror många kan känna igen sig i och tyvärr har upplevt om man äger en ras som har fått en oförtjänt stämpel pga en liten klick folk som inte tar sitt ansvar.

* Vissa kommuner har infört varning på lösa hundar och sedan böter om det upprepas inne i städerna, vilket jag tycker är bra. Inne i städer, eller tätbebyggda områden så behöver inte hundar gå lösa. Vi har mycket skogar och parker i Sverige som vi ska vara glada över, använd dessa i stället.

* Tänk även på att en del människor är rädda för hundar. Säkert av någon anledning.Min mamma är hundrädd, jag har alltid trott att jag kan bota detta, hon blev jagad av en ilsken Boxer som liten. Visst hon kan klappa mina hundar och vara i samma rum som dem men hon vill hellst inte ha dem nära sig. Jag förstår henne och respekterar henne för det. Men det jag inte gillade var att hon från början trodde mina var lika farliga som den hunden som jagade henne som liten. Men nu flera år senare har hon insett att alla hundar är inte farliga oavsett ras.

Ja nu har jag skrivit och skrivit en massa, jag brinner för mitt hund intresse och för alla hundars välmående. Jag vill inte att Sverige ska bli lika inskränkt som två av våra grannländer och lägga förbud mot vissa raser. Jag tror att med ett förbud kommer smugglingen samt blandras aveln öka enormt. Och säg mig Mats Odell, hur lätt är det att se på en blandras vilka raser den innehåller? Hur ska ni lösa det problemet om det är ett förbud att inne ha vissa hundraser. Ska ni börja DNA testa alla hundar?

Nej jag tror att vi kan börja lösa detta på ett mycket smidigare sätt genom hårdare regler för blandras avel, hundkörkort, krav på MH eller BPH test innan hundarna är 2 år och då med påpekande oavsett vilken ras man innehar, det ska vara rättvist bedömning. Så kan det utvärderas efter en 5 års period.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar